Barnim
Dane techniczne:
-dł. 7,25 m
-dł. klw 6,8
-szer. 2,43 m
-zanurzenie 1,25 m
-wyporność 2,8 t
-balast 0,6 t
-pow. ożaglowania-pomiarowa 19,30 m 2
-grot (dwa refy) 16,6 m2
-3 sztaksle
-genua 23,5 m2
-fok sztormowy
-grot sztormowy
-max wys. wnętrza 1,35 m
-liczba koi 4-5
Karta bezpieczeństwa:
- 6 osób, rejon żeglugi P 20
Wyposażenie i osprzęt:
Nawigacja:
- pełnowymiarowy stół nawigacyjny
- odbiornik GPS
- kompas podświetlany
- komplet wymaganego wyposażenia i pomocy nawigacyjnych na rejon P-20
- latarka
- lornetka
Bezpieczeństwo:
- radiotelefon UKF
- komplet wymaganego wyposażenia dla 6osób.
- ubezpieczenie OC i Casco
Pokład:
- odbijacze 4 szt
- kotwica Bruce'a 12 kg, łańcuch, lina
- kotwica zapasowa
- bosak, liny, cumy, wiadro, itp.
Silnik:
- zaburtowy Johnson 6KM,
- zbiornik paliwa 12 l
Inst. elektryczna
- akumulator zasilający odbiorniki
- prostownik
- przewody do podłączenia zasilania z lądu
- lampa 3-sektorowa
- oświetlenie wnętrza
- gniazda zapalniczkowe
- radio samochodowe+CD
Wnętrze:
- 5 koi
- zlewozmywak
- do wody zaburtowej z pompką elektryczną
- kran do wody słodkiej z pompką elektryczną
- zbiorniki na wodę 65 l
- kuchenka 2-palnikowa
- kpl. wyposażenia kuchennego dla 6 osób
- szafki, bakisty
- barometr, zegar
"Długość jachtu jest odwrotnie proporcjonalna do dzielności kapitana"
Jacht typu NEFRYT wybudowany w Stoczni Jachtowej "Stogi". W roku 1973 po raz pierwszy wystartował w regatach samotniczych, rok później na BARNIM klasy „Nefryt”.
W 1974 roku był przygotowywany przez Rakowicza i wziął udział Bałtyckich Regatach Samotnych Żeglarzy o Puchar Poloneza. Podczas regat w czasie drogi na metę niewielki BARNIM musiał halsować pod silny wiatr i sztormowe fale. Po tak ciężkim teście Rakowicz wiedział że niewielki Nefryt nadaje się do samotnej żeglugi. Postanowił zatem wystartować na nim w roku następnym w pierwszej edycji regat AZAB.
W 1975 roku na BARNIM wystartował w pierwszej edycji regat AZAB - Azores and back race, regaty na Azory i z powrotem, rozgrywane na trasie Falmouth (Wielka Brytania) - Porta Delgada (Azory) - Falmouth. W pierwszej edycji regat AGAB pod polską banderą popłynęły dwa jachty, oprócz Rakowicza wystartował Zbigniew Puchalski. 22-stopowy BARNIM Jerzego Rakowicza był najmniejszym dopuszczonym do regat jachtem. Gdy nadszedł moment wypłynięcia do Anglii na start regat pojawiły się pierwsze problemy. Okazało się, że w nowy balast wlano zbyt mało ołowiu i jacht kładł się na burcie nawet przy niezbyt silnym wietrze. Po poprawkach pojawiła się kolejna komplikacja, stacje meteorologiczne zapowiadały sztorm, w dodatku przeciwny. Mimo przeszkód Jerzy Rakowicz zdecydował się popłynąć do Anglii i wziąć udział w regatach. Z Gdańska do Falmouth było ponad 1500 mil, żeglarz stawił się na miejscu blisko 40 godzin po pozostałych uczestnikach. Pomimo utrudnień Rakowicz ukończył regaty zajmując w pierwszym etapie 35. z 55 miejsc, a w drugim 11. miejsce.