Barnim

 

Dane techniczne:
-dł. 7,25 m 
-dł. klw 6,8 
-szer. 2,43 m 
-zanurzenie 1,25 m 
-wyporność 2,8 t 
-balast 0,6 t 
-pow. ożaglowania-pomiarowa   19,30 m 
-grot (dwa refy) 16,6 m2 
-3 sztaksle
-genua 23,5 m2 
-fok sztormowy
-grot sztormowy 
-max wys. wnętrza 1,35 m 
-liczba koi 4-5 

Karta bezpieczeństwa:
- 6 osób, rejon żeglugi P 20 

Wyposażenie i osprzęt:
  Nawigacja: 
- pełnowymiarowy stół nawigacyjny 
- odbiornik GPS 
- kompas podświetlany 
- komplet wymaganego wyposażenia i   pomocy nawigacyjnych na rejon P-20 
- latarka 
- lornetka 

Bezpieczeństwo: 
- radiotelefon UKF 
- komplet wymaganego wyposażenia dla   6osób.
- ubezpieczenie OC i Casco 

  Pokład: 
- odbijacze 4 szt 
- kotwica Bruce'a 12 kg, łańcuch, lina 
- kotwica zapasowa 
- bosak, liny, cumy, wiadro, itp. 

  Silnik: 
- zaburtowy Johnson 6KM, 
- zbiornik paliwa 12 l 

  Inst. elektryczna 
- akumulator zasilający odbiorniki 
- prostownik 
- przewody do podłączenia zasilania z lądu 
- lampa 3-sektorowa 
- oświetlenie wnętrza 
- gniazda zapalniczkowe 
- radio samochodowe+CD 

  Wnętrze: 
- 5 koi 
- zlewozmywak 
- do wody zaburtowej z pompką   elektryczną 
- kran do wody słodkiej z pompką   elektryczną 
- zbiorniki na wodę 65 l 
- kuchenka 2-palnikowa 
- kpl. wyposażenia kuchennego dla 6 osób 
- szafki, bakisty 
- barometr, zegar 

 

"Długość jachtu jest odwrotnie proporcjonalna do dzielności kapitana"

Jacht typu NEFRYT wybudowany w Stoczni Jachtowej "Stogi".  W roku 1973 po raz pierwszy wystartował w regatach samotniczych, rok później na BARNIM klasy „Nefryt”.

W 1974 roku był przygotowywany przez Rakowicza i wziął udział Bałtyckich Regatach Samotnych Żeglarzy o Puchar Poloneza. Podczas regat w czasie drogi na metę niewielki BARNIM musiał halsować pod silny wiatr i sztormowe fale. Po tak ciężkim teście Rakowicz wiedział że niewielki Nefryt nadaje się do samotnej żeglugi. Postanowił zatem wystartować na nim w roku następnym w pierwszej edycji regat AZAB. 

W 1975 roku na BARNIM wystartował w pierwszej edycji regat AZAB - Azores and back race, regaty na Azory i z powrotem, rozgrywane na trasie Falmouth (Wielka Brytania) - Porta Delgada (Azory) - Falmouth. W pierwszej edycji regat AGAB pod polską banderą popłynęły dwa jachty, oprócz Rakowicza wystartował Zbigniew Puchalski. 22-stopowy BARNIM Jerzego Rakowicza był najmniejszym dopuszczonym do regat jachtem. Gdy nadszedł moment wypłynięcia do Anglii na start regat pojawiły się pierwsze problemy. Okazało się, że w nowy balast wlano zbyt mało ołowiu i jacht kładł się na burcie nawet przy niezbyt silnym wietrze. Po poprawkach pojawiła się kolejna komplikacja, stacje meteorologiczne zapowiadały sztorm, w dodatku przeciwny. Mimo przeszkód Jerzy Rakowicz zdecydował się popłynąć do Anglii i wziąć udział w regatach. Z Gdańska do Falmouth było ponad 1500 mil, żeglarz stawił się na miejscu blisko 40 godzin po pozostałych uczestnikach. Pomimo utrudnień Rakowicz ukończył regaty zajmując w pierwszym etapie 35. z 55 miejsc, a w drugim 11. miejsce. 

TARMINARZ CZARTERÓW

Barnim na zdjęciach